Dieseltyper
Dieseltyper
Autodiesel EN590 B7 (med veibruksavgift)
Autodiesel oppfyller alle krav i EUs produktforskrift og Norsk Bransjestandard for autodiesel. Vinterdiesel følger EN 590:1999 Arktisk Grad 2 og har gode tenningsegenskaper ved lave temperaturer. Produktet kan inneholde opptil 7 % biodrivstoff (FAME iht. NS-EN 14214), samt varierende mengder HVO (iht. NS-EN 15940) avhengig av sesong og geografi. Additiver kan også være tilsatt.
Typiske verdier: Øvre brennverdi: 10 800 kcal/kg, tåke-/blokkeringspunkt: 0/–11 °C (sommer), –22/–32 °C (vinter), densitet v/15 °C: 0,845 kg/m³, svovel maks 10 ppm. Diesel skal lagres i godkjente cisterner, og det er viktig med regelmessig kontroll for å redusere risiko for mikrobiell vekst. Diesel med FAME bør ikke lagres lenger enn 12 måneder.
Anleggsdiesel B0 (avgiftsfri)
Anleggsdiesel består av 100 % fossil diesel i henhold til NS-EN 590, og er farget og tilsatt sporstoff i tråd med krav fra myndighetene. Den brukes i maskiner og kjøretøy som ikke er ment for vegtrafikk. Kuldeegenskapene tilpasses årstiden, og det tilsettes smørende additiver for å redusere slitasje.
Avgiftsfri diesel er fritatt veibruksavgift, men belagt med grunnavgift, CO₂-avgift og merverdiavgift.
Produktet skal lagres i godkjente cisterner med jevnlig kontroll for å forhindre mikrobiell forurensning.
HVO 100
HVO 100 er et fornybart drivstoff fremstilt gjennom hydrering av animalsk avfall. Det inneholder ikke palmeolje eller PFAD og oppfyller CEN/TS 15940. Tilbys med kuldeegenskaper tilpasset sesong: sommer (–11 °C), intermediate (–19/–24 °C) og vinter (–32 °C). Svovelinnholdet er maks 10 ppm. Bør lagres i godkjente cisterner med regelmessig kontroll. Lagringstiden bør ikke overstige 12 måneder.
HVO 100 Anleggsdiesel
HVO Anleggsdiesel 100 er et biobasert drivstoff fremstilt av fornybare råvarer som animalsk fett, vegetabilske oljer og skogsrester. Det oppfyller kravene i NS-EN 15940 og er farget grønt etter forskrift. Utslipp av fossile drivhusgasser reduseres med minimum 60 % sammenlignet med fossil diesel. Lagring i godkjente cisterner anbefales, og for sommerkvalitet bør lagringstiden ikke overstige 12 måneder.
B100 (RME)
B100 består av 100 % rapsmetylester (RME) og følger NS-EN 14214. Drivstoffet reduserer netto CO₂-utslipp med minst 50 % og har svært gode smørende egenskaper. B100 krever at motoren er godkjent for bruk av ren RME. Kontakt motorprodusenten før bruk. Svovelinnhold maks 10 ppm.
Marine Gassolje (MGO)
Marine Gassolje er et destillat som benyttes i skipsdieselmotorer og er farget grønt.
Typiske verdier: Nedre brennverdi: 10 215 kcal/kg, øvre brennverdi: 10 956 kcal/kg, tåke-/blokkeringspunkt: 0/–11 °C (sommer), –3/–12 °C (vinter), densitet v/15 °C: 0,855 kg/m³,
svovel maks 1000 ppm.
Spørsmål og svar
Dieselmikrober «dieseldyr» er selvstendige livsformer som lever i og på vannflaten i en dieseltank, og livnærer seg av hydrokarboner fra dieselen.
Dieseldyr gir tette filtre og skader på tank, rør og motorsystem. Den seige mørke massen, også kalt biomasse, resulterer i tette filtre og skader på tank, rør og motorsystem. Dieseldyrene angriper og oksyderer flater i tanken og brennstoffsystem og gjør derfor stor skade og kan føre til motorhavari.