Tanksanering

– dieselpolering / dieselpolishing er en superfiltreringstjeneste av dieselen som en må få utført periodisk for å unngå kontaminert/infisert diesel i lagringstanker, samtidig som en da holder tankene rene. Men som med bilen, den må vaskes før en polerer den.

Hva er dieselpolering?

Dieselpolering er vedlikehold. Dette er en periodisk gjentagende renseprosess, med mobilt eller stasjonært utstyr som renser dieselen og fjerner vann, emulgert vann, partikler og mikrober. Den rensede dieselen vil imøtekomme kravene til EN590 og partikkelnivået til ISO4406 – da først er det å anse som dieselpolering.

Dieselpolering benyttes uavhengig av hvilket formål dieselen har, såfremt dieselen er i lagring, som i en lagertank/bellytank/dagtank eller lignende. Dette er ansett som den absolutt beste metoden i dag for å holde dieselens kvalitet oppe og tanken ren, ved å periodisk fjerne vann, partikler, og mikrober.

Ved dieselpolering så fraktes den kontaminerte dieselen ut av tanken, gjennom dieselpoleringsmaskinen og tilbake til tanken, ikke ulikt en dialyse. Dette skjer uavhengig av hva som er påkoblet tanken. Dette betyr at alle forbrukere tilknyttet tanken kan være i beredskap – det er ingen nedetid. Dette er viktig ved installasjoner som er tilknyttet utstyr som generatorer i høyt beredskap.

Dieselpolering kan ikke sammenlignes med tankrens – Les mer om hva tankrens er her Dieselpolering er å holde drivstoffet i sin høyeste kvalitet til enhver tid, nettopp så tankrens og deponi kan unngås.

All diesel – har oppgitt en kvalitetsnorm som skal følges. Feks. har dieselen du benytter som autodiesel, eller den grønne anleggsdieselen mange krav, deriblant cetantall, svovelinnhold etc. Det som forringer dieselen er først og fremst vann og partikler, samt dieselmikrobe-infisering (dieseldyr).

NS- EN590, er en standard som frem til 2007 var biodieselfri, den er den fremdeles for anleggsdiesel produktet må minst imøtekomme kravene til vann og partikler, og skal ikke være kontaminert / infisert med annet, som dieselmikrober. Minimumskravene er:

  • Vanninnhold max 200mg/kg (måles ofte i PPM – 200 particles per million)
  • Max 24mg/kg med partikler (dette imøtekommer ikke ISO-4406)

Hvorfor er dieselpolering viktig?

Kontaminert diesel er en av hovedårsakene til dieselmotorhavari. Dette kan føre til ekstreme kostnader medregnet nedetid.

Infisert eller kontaminert / forurenset diesel som ikke er ihht motorprodusentenes krav, kan påvirke reklamasjon og evt garanti ved havari.

Ved tidlig å oppdage et kontaminasjonsproblem, vil en kunne utføre en dieselpolering. Dersom dette ikke utbedres og får lov til å utvikle seg ytterligere, vil en måtte gjennomføre en full tankrens, med dieselpolering i retur tilbake til tanken. Dette vil medføre nedetid og brudd på en evt beredskap. Dette er en mer omfattende jobb, enn om en valgte periodisk kontroll og polering fra tanken var ny. Etter en tankrens er det selvsagt en serviceavtale med periodisk dieselpolering som gjelder, for å holde drivstoffet og tanken ren – slik at en unngår havarier og nedetid.

Våre dieselrensemaskiner, er unike.

Vi i Fuel-service as er utviklere av dieselrensemaskiner. Vi er i dag fremst i verden på teknologien for rens av diesel, og er støttet av forskningsrådet. Hittil er ingen lengre fremme enn oss. Vi har kunnskapen, vi har teknologien, vi har erfaringen.

Tonnevis med diesel til deponi

Årlig deponeres flere titalls millioner liter diesel helt unødvendig. Med innovativ teknologi, støttet av Forskningsrådet, leverer Fuel-service miljøvennlig dieselpolering som fjerner all kontaminasjon slik at dieselen rekondisjoneres tilbake til bedre kvalitet enn hva den var som “ny”.

Nødvendigheten av periodisk dieselpolering:

  • Ingen nødstrømsgeneratorer / maskiner er ute av drift mens vi jobber med dieselpoleringen.
  • Periodisk dieselpolering er miljøvennlig og kostnadseffektiv sammenlignet med å deponere drivstoffet, og fylle opp igjen tanken med nytt drivstoff.
  • Periodisk dieselpolering fjerner mikrober som dieseldyr og trådalger.
  • Periodisk dieselpolering fjerner fritt og emulgert vann.
  • Periodisk dieselpolering fjerner metall i drivstoffet som fanges av magnetisme og filteret.
  • Periodisk dieselpolering reduserer forbruk.
  • Periodisk dieselpolering eliminerer karbonavleiringer på dyser til generatorene.
  • Periodisk dieselpolering øker levetiden og sikrer beredskapen til generatorene.
  • Periodisk dieselpolering senker vedlikeholdsfrekvensen og kostnader.
  • Periodisk dieselpolering forhindrer nedetid.
  • Periodisk dieselpolering reduserer avgasser.

Spørsmål og svar

Meny
Vi bruker informasjonskapsler for å kunne gi deg den beste brukeropplevelsen. Ved å bla videre på siden aksepterer du at slik informasjon benyttes.
Aksepter