Dieselpolering
Hva er dieselpolering?
Dieselpolering er vedlikehold. Dette er en periodisk gjentatt renseprosess, med mobilt eller stasjonært utstyr som renser dieselen og fjerner vann, emulgert vann, partikler og mikrober. Den rensede dieselen vil oppfylle kravene i EN590 og partikkelnivået til ISO4406 – først da kan den betraktes som dieselpolering.
Dieselpolering brukes uavhengig av formålet med dieselen, så lenge dieselen står på lager, som i akkumulator/buktank/dagtank eller lignende. Dette anses å være den absolutt beste metoden i dag for å sikre dieselens kvalitet og tankens renhet, ved å periodisk fjerne vann, partikler og mikrober.
Ved dieselpolering transporteres den forurensede dieselen ut av tanken, gjennom filterenheter og tilbake til tanken, ikke ulikt dialyse. Dette skjer uavhengig av hva som er koblet til tanken. Dette betyr at alle forbrukere koblet til tanken kan være i beredskap – det er ingen nedetid. Dette er viktig for installasjoner koblet til utstyr som generatorer i høy standby.
Dieselpolering kan ikke sammenlignes med tankrens – Les mer om hva tankrens er her Dieselpolering gjøres for å holde drivstoffet på høyeste kvalitet til enhver tid, nettopp slik at tankrengjøring og deponi kan unngås.
All diesel – har en kvalitetsstandard som må følges. For eksempel har dieselen du bruker i bilen, eller den grønne industridieselen, mange krav, blant annet cetantall, svovelinnhold osv. Det som forringer dieselen er fremfor alt vann og partikler, samt dieselmikrober.
NS-EN590 er en standard som frem til 2007 var biodieselfri. I dag er veidiesel (B7) tilsatt minst 7 % biodiesel. Plantediesel har fra 2023 fått tilført biodiesel i varierende mengder i forhold til leverandør. Produktene skal minimum oppfylle kravene til vann og partikler, og skal ikke være forurenset med andre ting, som for eksempel dieselmikrober. Minimumskravene er:
- Vanninnhold maks. 200 mg/kg (ofte målt i PPM – 200 deler per million)
- Maks 24mg/kg med partikler (dette oppfyller ikke ISO-4406)
Hvorfor er dieselpolering viktig?
Forurenset diesel er en av hovedårsakene til dieselmotorsvikt. Dette kan føre til ekstreme kostnader inkludert nedetid.
Forurenset eller forurenset diesel som ikke oppfyller motorprodusentenes krav kan påvirke reklamasjoner og eventuell garanti ved havari.
Ved å oppdage et forurensningsproblem tidlig, vil du kunne utføre en dieselpolering. Dersom dette ikke utbedres og får utvikle seg videre, skal det gjennomføres full tankrens med dieselpolering i retur til tanken. Dette vil resultere i nedetid og brudd på eventuelle nødtiltak. Dette er mer omfattende arbeid enn om en valgt periodisk sjekk og polering fra tanken var ny. Etter en tankrens er det selvsagt mulig å tegne serviceavtale med periodisk dieselpolering, for å holde drivstoffet og tanken ren – slik at uhell og driftsstans unngås.
Våre dieselfilterenheter er unike.
Vi i Fuel-service er utviklere av filterenheter. I dag er vi i forkant av dieselrenseteknologi, og støttes av det svenske forskningsrådet. Foreløpig er ingen lenger fremme enn oss. Vi har kunnskapen, vi har teknologien, vi har erfaringen.
Flere tonn diesel til deponi
Flere titalls millioner liter diesel kastes unødvendig hvert år. Ved hjelp av innovativ teknologi, støttet av Forskningsrådet, leverer Fuel-service miljøvennlig dieselpolering som fjerner all forurensning slik at dieselen blir rekondisjonert tilbake til en bedre kvalitet enn den var da den var “ny”.
Nødvendigheten av periodisk dieselpolering:
- Ingen nødstrømaggregat/maskiner er ute av drift mens vi jobber med dieselpolering.
- Periodisk dieselpolering er miljøvennlig og kostnadseffektiv sammenlignet med å deponere drivstoffet og fylle tanken med nytt drivstoff.
- Periodisk dieselpolering fjerner mikrober som dieseldyr og trådalger.
- Periodisk dieselpolering fjerner fritt og emulgert vann.
- Periodisk dieselpolering fjerner metall i drivstoffet som fanges opp av magnetisme og filteret.
- Periodisk dieselpolering reduserer forbruket.
- Periodisk dieselpolering eliminerer karbonavleiringer på generatordyser.
- Periodisk dieselpolering øker levetiden og sikrer beredskapen til generatorene.
- Periodisk dieselpolering reduserer vedlikeholdsfrekvens og kostnader.
- Periodisk dieselpolering forhindrer nedetid.
- Periodisk dieselpolering reduserer utslippene.
Spørsmål og svar
Dieselmikrober «dieseldyr» er selvstendige livsformer som lever i og på vannflaten i en dieseltank, og livnærer seg av hydrokarboner fra dieselen.
Dieseldyr gir tette filtre og skader på tank, rør og motorsystem. Den seige mørke massen, også kalt biomasse, resulterer i tette filtre og skader på tank, rør og motorsystem. Dieseldyrene angriper og oksyderer flater i tanken og brennstoffsystem og gjør derfor stor skade og kan føre til motorhavari.