Tankrens

-at tankrens er et resultat som en må regne med, når dieselpolering ikke utføres periodisk.

Tankrens

Hva er tankrens?

Tankrens, tankvask og tankrengjøring betyr det samme. Ved tankrens så tømmes tankens innhold fullstendig. Deretter entres tanken (mann ned i tanken) eller rengjøres fra åpning (mannlokk). Dette avhenger av adkomst, tilkomst og tankens størrelse. Ved tankrens blir drivstoffet sugd opp i en vakuumbil avhengig av volum, og etter tankrensen, så renser vi drivstoffet fra vakuumbilen tilbake til din tank for å besørge at drivstoffet som kommer ned i tanken er fritt for partikler, vann og bakterier.

Dersom en ikke renser dieselen tilbake vil en fylle infisert og kontaminert diesel inneholdende vann tilbake på en rengjort tank. Dette vil føre til en verre situasjon enn hva som var tilfelle før tankrensen. Derfor er det ekstremt viktig å få renset dieselen på retur til tanken. Å deponere forurenset diesel eller drivstoffavfall er en dårlig løsning – både for miljøet og for lommeboken.

Diesel i tanker som lagres må gjennomgå vedlikehold, det er ingen nyhet. Med vedlikehold betyr dette at den må periodisk poleres. Les mer om dieselpolering her.

Dieseltanker som ikke periodisk gjennomgår dieselpolering vil til slutt bygge opp så mye kontaminasjon i form av vann, bakterier og partikler, at det påkreves en tankrens slik at ikke forbrukerne tilknyttet til tanken havarerer.

En dieseltank er i ro. I motsetning til mobile tanker og kjøretøy/fartøy ligger tankene til en stasjonær dieselgenerator i ro hele tiden. Det er kun ved oppfylling eller nivå endring en får en minimal bevegelse i dieselen. Dette er dessverre en av årsakene til at dieselmikrober får eksepsjonelle gode vekstvilkår i disse tankene. Det finnes ikke noe skott i stasjonære tanker ettersom disse tankene ligger i ro uansett. Les mer om dieselmikrober her.

En tankrens starter med å sjekke tilkomst og adkomst til tanken. Deretter tas det en prøve fra tanken for å avdekke hvor kontaminert dieselen er. Prøven taler i mange tilfeller for seg om det er behov for en tankrens. I andre tilfeller leveres prøven på laboratoriet.

Her løftes mannlokket av med tilhørende rør.

Tanken tømmes, før det renses innvendig, dieselen går ikke til spille.

Dieselen renses tilbake til tanken, fri for vann, emulgert vann, partikler og mikrober.

Bildene over viser et anlegg, hvor det hadde fra bygging blitt gjort store prosjekteringsfeil, og mye måtte graves opp. Vi gjorde en tankrens der, med rens av drivstoffet på retur.

Tjenester

  • Gassmåling, utstedelse av entringssertifikat med personell som har alle nødvendige sertifiseringer
  • Inspeksjon av tankene med tilstandsrapport
  • Ultralyd
  • Tykkelsesmåling
  • Rengjøring ved høytrykksspyling/steam, trykk fra 200 til 800 bar, kaldt og varmt vann
  • Tørking etter behov
  • Tømming og rengjøring av tørrbulktanker
  • Fjerning av avfall/spylevann
  • Spyling av røranlegg med krypedyse samt eventuelt rørinspeksjon
  • Destruksjon av tanker
  • Nedgravde oljetanker – Fremgraving, rengjøring, fjerning og rapportering
  • Oljetank eller fyrkjele i kjeller – Fjerning, rengjøring og avgassing
  • Kontroll og tetthetsprøving – Vi utfører kontroll og gir deg dokumentasjon på tilstand og anbefalinger
  • Bensin- og dieseltanker – Vi har lang erfaring med rengjøring av tanker for industri, bensinstasjonskjeder og oljeselskaper

Våre dieselrensemaskiner er unike

Vi i Fuel-service as er utviklere av dieselrensemaskiner. Vi er i dag en av de fremste i verden på teknologien for rens av diesel, og vi er støttet av forskningsrådet. Vi har kunnskapen, vi har teknologien og vi har erfaringen.

SwedishDanishFinlandEnglish