Dieselrens for anlegg
Tanker på anlegg og i anleggsmaskiner
Innen anleggsbransjen finnes det et bredt spekter av dieseltanker, både faste og mobile, i ulike materialer og konstruksjoner. Enkelte maskiner har integrerte tanker, mens andre benytter separate lagringstanker som kobles til ved behov. En vanlig løsning på mange byggeplasser er bruk av frittstående tankløsninger som IBC beholdere på rundt 1000 liter.
Dessverre er mange slike tanker i dårlig stand. Det er ikke uvanlig å se beholdere med manglende lokk, sprukne pakninger eller åpne påfyllingshull. Slike forhold tillater inntrenging av regnvann, smuss og mikroorganismer. Resultatet er forurenset diesel som fører til stopp i maskinene, økt slitasje og i verste fall motorhavari.
Strengere krav til renhet i moderne motorer
Alle nyere dieselmotorer er konstruert med høy presisjon og små toleranser. De stiller strenge krav til brenselens renhet for å fungere optimalt. Kravene til kvalitet og partikkelinnhold er definert i EN 590 standarden, og støttes av ISO 4406 for partikkelklassifisering.
Dersom brenselet inneholder for mye vann, mikrober eller partikler, vil komponenter som innsprøytningsdyser og pumper raskt skades. Et motorhavari skyldes ofte slike problemer – og produsentene avslår som regel garanti dersom analysen viser at drivstoffet ikke holder spesifisert kvalitet. Dette har blitt en kostbar realitet for mange aktører i anleggssektoren.
Kostnaden ved havari og nedetid
Når en anleggsmaskin stopper opp på grunn av forurenset diesel, er det sjelden bare maskinen som rammes. Hele prosjektet påvirkes. Utskiftning av komponenter er dyrt, men det er tapet av produksjonstid som ofte svir mest. Stopp i én maskin kan forsinke hele kjeden – fra masseforflytning til ferdigstillelse.
Maskiner som står i dvale
Mange maskiner benyttes sesongvis. Et eksempel er preppemaskiner som kun brukes vinterstid, eller asfaltutstyr som står lagret hele vinteren. Når diesel står stille over lengre tid, gjerne i kombinasjon med temperatursvingninger, dannes kondens som legger grunnlag for mikrobiell vekst.
Dieselmikrober, ofte kalt dieselbakterier, trives i grensesjiktet mellom vann og drivstoff. De lever av hydrokarbonene i dieselen og formerer seg raskt. Innen kort tid dannes biofilm og syrer som bryter ned brenselet og tærer på tank og komponenter.
Maskiner med lavt drivstofforbruk er spesielt utsatt, da brenselet blir liggende urørt i tanken. I slike tilfeller er forebyggende dieselrens og kontroll et svært viktig tiltak.
En løsning for krevende forhold
Fuel Service tilbyr dieselrens, filtrering og analyse spesielt tilpasset anleggsmaskiner og tankinstallasjoner. Våre mobile enheter renser dieselen på stedet uten behov for demontering eller driftstans. Vi fjerner vann, mikrober og partikler, og sikrer at brenselet møter kravene i EN 590 og ISO 4406.
Dette forlenger levetiden på utstyret, reduserer risiko for havari og sikrer at maskinparken er klar når du trenger den.

Ved inspeksjon hos Omexom oppdaget vi store mengder slam, rust og bakterievekst i tankene. Klikk på bildet over for å lese artikkelen.

Vedlikehold er alltid billigst
Ved rens av dieseltanker innen anleggsbransjen, omfatter det alle mobile former for tanker som nyttes i bransjen. Mange av disse blir hos de seriøse utleieaktørene renset periodisk. Andre steder lar de det gå til injektorer og dieselpumper havarerer, med et resultat av motorskift og kostbar nedetid. Vedlikehold er alltid billigst.
Les mer om forebygging av motorhavari her.

Våre dieselrensemaskiner er unike
Vi i Fuel-service as er utviklere av dieselrensemaskiner med støtte av forskningsrådet. Fuel-service er i dag en av de fremste i verden på teknologien for rens av diesel. Vi har kunnskapen, vi har teknologien og vi har erfaringen.