Dieselanalyse

Drivstoffanalyser

– vi utfører prøvetaking av alle typer tanker i alle størrelser, uansett plassering.

– vi gir analyser av alle former for drivstoff og oljeprodukter.

Drivstoffanalyser

Drivstoffanalyse avslører mer enn mikrober

Les mer om dieseltyper her

Moderne dieselmotorer er svært følsomme for forurensning. Kombinasjonen av mindre holdbar diesel og mer følsomme motorer har ført til økte problemer for dieselmotorer. Regelmessige analyser vil oppdage problemer før skaden oppstår, og kostbar nedetid kan unngås.

Vi tar prøver av diesel for analyse og analyserer drivstoffet i henhold til gjeldende standarder.

Vi deler prøvetakingen inn i tre kategorier

A: Prøvetaking av alle typer diesel i stasjonære tanker for pumpestasjoner, reservekraft og forbrenningsdiesel:

Disse testene utføres ved å åpne tanken og ta en bunnprøve. Vi kan også ta en midtprøve av tankens innhold, og eventuelt en toppprøve dersom dieselen fra de to foregående prøvene fremstår som forurenset. Likevel er det resultatet fra bunntesten som blir den gyldige. Testen tas med en spesiell dieselprøvetaker som senkes ned i tanken og åpner automatisk ved de oppgitte punktene. Prøven overføres deretter til et sterilt glass in situ og merkes. Om ønskelig kan vi forsegle hver prøve som igjen blir fotografert av laboratoriet før de åpner og analyserer prøven. Etter analysen kommer det en analyserapport fra laboratoriet som avdekker mulig forurensning.

B: Prøvetaking av diesel til anleggsmaskiner, skogs- og landbruksmaskiner:

Disse prøvene tas via drivstoffmålere eller påfyllingsrør og med en vakuumpumpe overføres dieselen til et sterilt glass på stedet. Dette analyserer vi først visuelt, før prøven går videre til laboratoriet for videre analyse. Om ønskelig kan vi forsegle hver prøve som igjen blir fotografert av laboratoriet før de åpner og analyserer prøven.

C: Prøvetaking av diesel på båter:

Disse testene gjøres ved å trekke ut en viss mengde diesel fra båten over i et reagensrør, og analysere dette visuelt før prøven går videre til laboratoriet for videre analyse. Om ønskelig kan vi forsegle hver prøve som igjen blir fotografert av laboratoriet før de åpner og analyserer prøven.

Fra analyse til tiltak

Dersom drivstoffanalysen avdekker forurensning, mikrobiell vekst, kondens eller partikkelinnhold utenfor norm, er det avgjørende å iverksette tiltak. Ubehandlet forurensning kan føre til driftsstans, tette filtre, feil på injektorer og alvorlige motorskader. For å beskytte utstyr og forlenge levetiden på tankanlegg og maskinpark tilbyr vi et bredt spekter av profesjonelle tjenester.

Vi bistår både i forebyggende arbeid og ved akutte behov, med personell som har nødvendige sertifiseringer for arbeid i lukkede rom, eksplosjonsutsatte soner og petrokjemiske miljøer.

Ved forurenset drivstoff tilbyr vi følgende tjenester

• Dieselrens
Vi tilbyr markedets mest effektive dieselrens, utviklet for å rense tanken mens den er i drift – uten behov for tømming.

• Tankinspeksjon med tilstandsrapport
Visuell inspeksjon og dokumentert vurdering av tankens innvendige tilstand, med eventuelle anbefalinger.

• Ultralyd og tykkelsesmåling
Kontroll av tankveggens tykkelse for å avdekke korrosjon eller materialtap over tid.

• Rengjøring med høytrykk
Effektiv rensing av tanker og røranlegg med varmt eller kaldt vann, fra 200 til 800 bar. Steam- og kjemirens tilbys ved behov.

• Tørking etter rengjøring
Fjernelse av restfuktighet for å unngå kondens og ny mikrobevekst etter vask.

• Tømming og rengjøring av tørrbulktanker
Komplett sanering og vask av lagertanker for ikke-flytende materialer.

• Fjerning av vaskevann og avfall
Vi transporterer og dokumenterer lovlig håndtering og destruksjon av oljeholdig vann og slam.

• Spyling av røranlegg
Spyling med krypedyser for å fjerne avleiringer i rør. Kombineres ved behov med kamerainspeksjon.

• Destruksjon av tanker
Vi tar hånd om fjerning og miljøsanering av gamle eller defekte tanker.

• Nedgravde oljetanker
Fremgraving, tømming, rengjøring og avhending i henhold til lokale og nasjonale krav. Full dokumentasjon leveres.

• Innvendige fyrkjeler eller oljetanker i kjeller
Demontering, vask og trygg transport ut av kjeller eller trange rom.

• Tetthetsprøving og kontroll
Kontrollmålinger og dokumentert tilstandsvurdering av tanker og røropplegg.

Moderne drivstoff – mer sårbart enn før

Dagens drivstoff er ikke hva det en gang var. I takt med strengere utslippskrav og økende miljøhensyn har sammensetningen av drivstoff gjennomgått betydelige endringer. Resultatet er et mer miljøvennlig, men samtidig mer sårbart drivstoff.

Spesielt gjelder dette diesel, som tidligere inneholdt høyt svovelinnhold og var naturlig motstandsdyktig mot biologisk vekst. Moderne diesel, som lavsvovlet og biodieselbasert diesel (som FAME), mangler disse konserverende egenskapene. Samtidig er diesel stadig mer utsatt for fuktighet, oksidasjon, voksutfelling og mikrobevekst – spesielt når drivstoffet lagres over tid.

I tillegg kan bruk av etanolbasert bensin (E10 og lignende) føre til separasjon av vannfasen og dannelse av syrer, som igjen kan skade både lagringstanker og motorkomponenter.


Vanlige utfordringer med lagret drivstoff:

  • Forringelse av kvalitet – Drivstoff kan oksidere over tid og få redusert tenneverdi.

  • Vanninntrenging – Kondensdannelse i tanker gir grobunn for mikrober og korrosjon.

  • Mikrobiell forurensning – Bakterier, sopp og gjær kan danne biofilm og tette filtre og dyser.

  • Rust og utfellinger – Reaksjoner mellom fukt, oksygen og metalltanker skaper rust og partikler.

  • Levert drivstoff under krav – Kvaliteten kan variere selv fra profesjonelle leverandører.

  • Avflassing av tankbelegg – Gamle malingslag eller belegg på tankvegger kan løsne og føre til forurensning.

  • Voksutfelling – I kalde temperaturer kan parafinvoks felles ut og tette drivstoffilteret.

  • Etanolrelatert separasjon – I bensin kan vannbinding forårsake at alkoholen skiller seg ut, noe som reduserer motorytelsen og øker slitasje.


Regelmessige analyser av drivstoffet er det mest effektive tiltaket du kan gjøre for å oppdage problemer før de utvikler seg til driftsstans eller kostbare reparasjoner. Med enkle prøver kan du få innsikt i tankens tilstand, drivstoffkvaliteten og hvilke tiltak som eventuelt bør settes inn.

Kontakt oss i dag for å bestille drivstoffanalyse eller få veiledning i hvordan du tar prøver på riktig måte.

Spørsmål og svar

Dersom dieselen ikke oppfyller minimumskravene i EN590, er dieselen forurenset og dermed kondemnert.

Dersom dieselen er utenfor motorprodusentenes krav, kan dette føre til motorhavari uten at dette dekkes av motorgarantien.

Det vil variere i forhold til mange faktorer. Tankens tilstand, kvalitet på fylt diesel, type diesel og forbruk. Ved kritisk reservekraft (sykehus, datasentre, kraftverk) tar vi ofte prøver hvert halvår.

Diesel holdbarhet vil variere avhengig av mange faktorer. Produsentene anbefaler normalt 6-12 måneders lagringstid.

SwedishDanishFinlandEnglish