Dieseltyper

Sommerdiesel kan begynne å vokse ut og danne parafinkrystaller allerede ved +7 °C? Dette fenomenet, kjent som voksutfelling, kan føre til tette drivstoffrør og filtre, og i verste fall hindre motoren i å starte. Når temperaturen stiger igjen, vil voksinnholdet løse seg tilbake i dieselen – men skaden kan allerede være skjedd.

Overgangen til vinterdiesel i Norge skjer gradvis og varierer geografisk, noe som betyr at du kan få levert sommerdiesel på høsten – selv om det er kaldt der du er. Har du lagret diesel over tid, er det derfor viktig å vite hvilken klasse du faktisk har i tanken.

Voksutfelling forverres kraftig i stillestående diesel, som i nødstrømsaggregater og dieseltanker med lav omløpshastighet. Her synker partiklene til bunnen og bygger opp et lag med slam og parafinavleiringer.

Voksutfelling forveksles ofte med mikrobiell forurensning, fordi begge fører til tette filtre. En drivstoffanalyse kan avdekke årsaken og forhindre feil tiltak.

Det finnes additiver som forbedrer kuldeegenskapene, men de må tilsettes før voksutfellingen har begynt. Etterpå hjelper det ikke.

Dieselens tålegrense i kulde kalles CFPP (Cold Filter Plugging Point), og det er denne verdien som bestemmer hvor lav temperatur drivstoffet tåler før det tetter seg i motorens filtersystem. For vinterdiesel i Norge kan CFPP være ned mot –32 °C, mens sommerdiesel gjerne har CFPP på –11 °C eller høyere.

Dieseltyper

Under finner du en oversikt over de vanligste dieseltypene i Norge, med informasjon om egenskaper, bruksområder, lagringsforhold og tekniske krav. Denne informasjonen er nyttig både for profesjonelle aktører og private som ønsker å sikre riktig valg og vedlikehold av drivstoff.

Dersom du ønsker å kjøpe diesel tilbyr vi autodiesel, avgiftsfri diesel, HVO og marine gassolje i både små og store volum. Se vår dedikerte side for dieselsalg her

Mange dieseltanker lider av forurensning fra vann, mikrober og partikler. I stedet for å kassere store mengder drivstoff, noe som er både dyrt og lite bærekraftig, tilbyr vi dieselrens som fjerner slam, vann og mikrobiell forurensning uten at tanken tømmes. Vi er Norges ledende aktør på området, med moderne utstyr og dokumenterte resultater. Les mer om dieselrens her

Autodiesel EN590 B7 – for veitrafikk

Autodiesel, også kjent som diesel B7, er den vanligste dieselen som brukes på norske veier. Den følger spesifikasjonen EN 590 diesel og inneholder inntil 7% biodrivstoff (FAME) i henhold til NS-EN 14214, samt varierende andel syntetisk biodiesel (HVO) avhengig av sesong og geografi. Denne typen diesel er spesielt utviklet for moderne kjøretøy og justeres etter klima. Vinterdiesel følger EN 590:1999 Arktisk Grad 2, med sikre tennings- og flyteegenskaper ved lave temperaturer.

Typiske verdier:

  • Øvre brennverdi: 10 800 kcal/kg

  • Tåke-/blokkeringspunkt: 0/-11°C (sommer), -22/-32°C (vinter)

  • Densitet v/15 °C: 0,845 kg/m³

  • Svovelinnhold: maks 10 ppm

Lagring:
Diesel B7 med FAME er følsom for fuktighet og oksidasjon, og bør ikke lagres lenger enn 12 måneder uten jevnlig kontroll.

Anleggsdiesel B0 – avgiftsfri diesel

Anleggsdiesel, også omtalt som farget diesel eller avgiftsfri diesel, består av fossil diesel etter EN 590-standarden og typisk en varierende mengde HVO. Den er farget og tilsatt sporstoff som gjør det mulig å skille den fra avgiftsbelagt diesel. Denne dieselen brukes i maskiner og kjøretøy som ikke er beregnet for offentlig vei, som på byggeplasser, skogs- og landbruksmaskiner og reservekraftverk. Kuldeegenskaper tilpasses årstiden, og det tilsettes ofte smøremidler for å beskytte motorer.

Avgifter:
Fritatt for veibruksavgift, men belagt med grunnavgift, CO₂-avgift og merverdiavgift.

Lagring:
Bør lagres i godkjente cisterner og kontrolleres regelmessig for å forhindre mikrobiell forurensning og vanninntrengning.

HVO 100 – syntetisk og fornybart

HVO 100 (Hydrotreated Vegetable Oil) er en syntetisk biodiesel laget av fornybare råstoff som animalsk fett og skogsavfall. Den er fri for palmeolje og PFAD og oppfyller CEN/TS 15940. Selv om HVO diesel er mer stabil enn FAME, kan også dette drivstoffet oksidere og tiltrekke seg fuktighet over tid. HVO er tilgjengelig i ulike kuldegrader etter sesong og geografisk område.

Kuldeklasser:

  • Sommer: -11°C

  • Intermediate: -19/-24°C

  • Vinter: -32°C

Lagring: Ikke anbefalt å lagre mer enn 12 måneder uten oppfølging. Lagring i egnede cisterner med kontrollrutiner er essensielt.

HVO 100 kan brukes som alternativ til auto diesel (autodiesel) og diesel EN590 i kjøretøy som er godkjent for dette. Drivstoffet gir mulighet for fossilfri drift uten at det kreves mekaniske modifikasjoner så lenge motoren er kompatibel. Som med annen biodiesel, bør man likevel kontrollere kvaliteten jevnlig ved langtidslagring for å unngå problemer med mikrober eller vann.

HVO 100 Anleggsdiesel – grønn avgiftsfri diesel

Denne varianten av HVO diesel er avgiftsfri og farget grønt i henhold til norske forskrifter. Den oppfyller samme tekniske krav som vanlig anleggsdiesel, men reduserer utslipp av fossile klimagasser med over 60%. Egner seg godt for maskinparker, aggregater og anleggsmaskiner der miljøprofil og biodiesel-ytelse er viktig. Har samme lagringsutfordringer som annen HVO.

Som farget diesel er HVO 100 anleggsdiesel underlagt særnorske avgiftsregler og kan ikke benyttes på offentlig vei. Den fungerer utmerket som erstatning for fossil anleggsdiesel B0 i alt fra anleggsmaskiner til nødstrømsaggregater, og gir i tillegg forbedret klimagassregnskap. Dette gjør den attraktiv for entreprenører og prosjekter med grønne krav.

Lagringsanbefalinger:
HVO lagres best i lukkede, rene cisterner, og bør kontrolleres jevnlig for tegn på fukt, bakterievekst eller oksidasjon – særlig ved sesongskifte eller ved drift i fuktige miljøer.

B100 (RME) – biodiesel av raps

B100 er en 100% biodiesel laget av rapsmetylester (RME), og oppfyller kvalitetskravene i NS-EN 14214. Som et fornybart drivstoff har B100 et betydelig lavere karbonavtrykk enn fossil diesel, og det brukes ofte i sammenhenger hvor klimaregnskap og utslippskutt står i fokus – for eksempel i offentlige anskaffelser og grønne prosjekter.

B100 har meget gode smørende egenskaper, noe som kan bidra til redusert slitasje i motorens drivstoffsystem. Samtidig har det noen utfordringer sammenlignet med fossil diesel, spesielt når det gjelder lagringsstabilitet og kuldeegenskaper.

Viktige hensyn ved bruk av B100:

  • B100 kan kun brukes i motorer som er godkjent for dette. Sjekk alltid med motorprodusenten først.

  • Drivstoffet er mer utsatt for oksidasjon, fukt og mikrobielle problemer, og egner seg ikke for langtidslagring.

  • Ved bruk i kalde klima anbefales oppvarmede dieselsystemer eller blanding med vinterdiesel.

Typiske spesifikasjoner:

  • Råstoff: 100% rapsmetylester

  • Standard: NS-EN 14214

  • Reduksjon i CO₂-utslipp: Minst 50%

  • Svovelinnhold: Maks 10 ppm

  • Lagringstid: Bør ikke overstige 6-12 måneder uten tilsyn

Marine gassolje (MGO)

Marine gassolje brukes i skipsdieselmotorer og er utviklet for maritimt miljø. Den er farget grønn og har høyere svovelinnhold enn autodiesel. Egner seg godt for bruk under krevende forhold, men stiller krav til lagring og håndtering.

Typiske verdier:

  • Nedre brennverdi: 10 215 kcal/kg

  • Øvre brennverdi: 10 956 kcal/kg

  • Tåke-/blokkeringspunkt: 0/-11°C (sommer), -3/-12°C (vinter)

  • Densitet v/15 °C: 0,855 kg/m³

  • Svovelinnhold: maks 1000 ppm

Ønsker du tilbud eller mer informasjon om diesel?
Se vår side for dieselleveranse og bestilling eller ta kontakt for rådgivning.

Sammenligning av vanlige dieseltyper i Norge

Dieseltype Fossil / Fornybar Råstoff / biodel Kulde-egenskaper (CFPP) Svovel Cetantall Lagring Bruksområde
Autodiesel B7 (EN590) Blanding Inntil 7 % FAME + noe HVO Sommer: –11 °C
Vinter: –32 °C
≤10 ppm ≥51 Maks 12 mnd. Følsom for vann og oksidasjon Kjøretøy på offentlig vei
Anleggsdiesel B0 Fossil (ofte med HVO) Uten FAME. Kan inneholde HVO Sommer: –15 °C
Vinter: –32 °C
≤10 ppm ≥51 Jevnlig kontroll. Risiko for mikrober/vann Maskiner, aggregater, off-road
HVO 100 100 % fornybar Avfall fra planteoljer og animalsk fett Sommer: –11 °C
Vinter: –32 °C
≤10 ppm ≥70 Stabil, men bør ikke lagres >12 mnd u/kontroll Kjøretøy godkjent for HVO
HVO 100 Anleggsdiesel 100 % fornybar Som over, men farget og avgiftsfri Som HVO 100 ≤10 ppm ≥70 Som over Anleggsmaskiner, grønn erstatning for B0
B100 (RME) 100 % fornybar 100 % rapsmetylester Ned til ca. –10 °C (svak vinterytelse) ≤10 ppm 51–55 Maks 6–12 mnd. Svært utsatt for oksidasjon Spesialprosjekter, offentlig anbud
Marine gassolje (MGO) Fossil Ingen biodel Sommer: –11 °C
Vinter: –12 °C
≤1000 ppm ~40–50* Krever tett og kontrollert lagring Maritimt bruk, skipsmotorer

* Cetantallet i MGO varierer med produsent og leveranse, ofte lavere enn for veibasert diesel.


Hva er diesel?

Diesel er et drivstoff utviklet for bruk i høykompresjonsmotorer, kjent for sin høye energieffektivitet og sterke dreiemoment. Opprinnelig ble diesel produsert utelukkende av råolje, men i dag finnes det også fornybare og syntetiske varianter som HVO (Hydrogenert Vegetabilsk Olje) og GTL (Gas-to-Liquid). Alle disse variantene regnes som diesel så lenge de oppfyller gjeldende standarder, og kan som regel brukes i samme motor uten tekniske tilpasninger.

Standarddiesel i Norge
Diesel som selges i Norge må oppfylle kravene i EN 590-standarden, som blant annet regulerer svovelinnhold, cetantall og kaldflyteegenskaper.

Vinterdiesel og sommergediesel
Fra 1. oktober til 31. mars selges det vinterdiesel i Norge. Den har bedre kuldeegenskaper enn sommerdiesel og er viktig for å sikre driftssikkerhet i kaldt vær.

Hva er cetantall?
Cetantallet sier hvor lett dieselen antennes. Høyere cetantall betyr lettere antennelig, noe som gir jevnere forbrenning og lettere start.

Tilsetningsstoffer i diesel
Moderne diesel inneholder tilsetningsstoffer som forbedrer smøring, reduserer skumdannelse og hindrer bakterievekst – men disse brytes ned over tid.

Hvor lenge varer diesel?
Diesel har begrenset holdbarhet. Etter 6-12 måneder begynner den å brytes ned, og risikoen for slam, kondens og mikrober øker.

Hva er dieseldyr?
Dieseldyr oppstår når vann i tanken gir grobunn for bakterier, sopp og alger. Disse danner belegg og slam som kan tette filtere og skade utstyr.

Tjenester vi tilbyr

Dieselrens
Effektiv fjerning av vann, partikler og bakterier fra dieseltanker – uten driftsstans.

Tankrengjøring
Grundig rengjøring av dieseltanker for anlegg, båter og beredskap.

Filterbytte og service
Riktig filtervalg og jevnlig vedlikehold for trygg og stabil drift.

Installasjon av tankutstyr
Vi leverer og monterer pumper, slangetromler, målesystemer og alarmer.

Nødaggregat og backupdrift
Drivstofftjenester for sykehus, datasentre og annen kritisk infrastruktur.

Kontroll og rådgivning
Tilstandssjekk, prøvetaking og tiltak mot dieseldyr og drivstoffdegradering.

Dieseldyr
SwedishDanishFinlandEnglish