Feilfylling båt – hjelp på stedet!
Hvis uhellet er ute
Det skjer en sjelden gang, at en er uheldig og fyller feil. Noen ganger fyller en diesel på vanntanken, andre ganger vann på dieseltanken, eller tar feil av bensin og diesel. Da skal du vite at vi er ikke lenger unna enn en telefon. Vi er et mobilt verksted med mange års erfaring som har avtale med ditt forsikringsselskap. Vi kommer til deg hvor enn du er, og tømmer tanken på båten din på stedet, når du har fylt feil. Vi treffes på telefon hele døgnet – hele året. Om du har startet eller kjørt båten til den har stoppet, løser vi også dette. Men vent ikke for lenge etter en feilfylling, da øker fare for større skader og utskiftninger. les mer om forsikring her.
Har du fylt vann på dieseltanken?
Dersom du har fylt vann på dieseltanken
- Unngå å starte motoren, ring oss umiddelbart:
- Vann er tyngre enn diesel, og vil være det første som blir sugd inn i drivstoffsystemet, og det kan få kostbare konsekvenser på lang og kort sikt.
- Vann forårsaker injektorhavari, og kan forårsake dieselpumpehavari, og sågar motorhavari grunnet dette.
- Ikke vri om tenningen, ikke start motoren. Ikke en gang et lite øyeblikk
- Tanken må tømmes der fartøyet ligger, vi løser dette på stedet.
Har du fylt Diesel på vanntanken
Dersom du har fylt Diesel på vanntanken
- Om du har fylt diesel på vanntanken, ikke rør noe – ring oss umiddelbart
- Diesel i vanntanken vil kunne resultere i at alle komponenter på båten må skiftes ut, dersom du begynner å sette på kraner, eller dusjen el.lignende. Da vil alt fra varmtvannsbereder til til alt av rør og kraner måtte skiftes ut.
- Diesel er lettere enn vann, og legger seg på «toppen» i tanken, derfor må den tømmes fra utsiden først.
- Deretter må vi tilsette en kjemi, som så må få virke i tanken.
- Ingen vannforbrukere kan benyttes når dette pågår.
- Til slutt må dette skylles ut gjentatte ganger
- Vi løser dette på stedet, der båten ligger.
Bensin på dieselbåt?
Dersom du har fylt bensin på dieselbåt, vil følgende kunne inntreffe:
- Havari av høytrykkspumpe og/eller injektorer pga. mangelfull smøring.
- Metallspon i drivstoffsystemet fra havarerte komponenter – dette betyr at det er nødvendig med full overhaling/utskiftning av hele drivstoffsystemet.
- Stor mekanisk belastning på stempler og veivlagre pga. svært ugunstig forbrenningsløp med bensininnblanding.
NB!! Bruk av to-taktsolje for å kompensere for manglende smøreevne gir skadelig belegg på innsprøytningsdyser og avleiringer i partikkelfilteret (katalysator) som fører til at dette tetter seg, og må skiftes. Dette pga. askeholdige komponenter i to-taktsoljen.
Diesel på bensinbåt?
Dersom du har fylt diesel på bensinbåt, vil følgende kunne inntreffe:
- Termisk overbelastning
- Nedvasking av smøreoljefilm på stempler og sylindervegger – dette vil medføre slitasjeskader og fare for motorhavari
- Smøreoljen tynnes ut av diesel – dette kan medføre at «ødelagt» smøreolje resulterer i motorhavari.
- Oljenivået kan også stige så mye at det kan oppstå overtrykk i motoren og/eller at smøreolje kommer opp i forbrenningsrommet. Det siste kan faktisk føre til at motoren ikke lar seg stanse ved å slå av tenningen.
- Tenningsbank på grunn av for lavt oktantall – dette kan resultere i motorhavari. Dette gjelder først og fremst motorer uten bankesensorer, men også motorer med bankesensorer kan få skade.
- Dersom motoren har mye innvendige avleiringer kan dieselen i smøreoljen løse opp disse slik at oljefilteret blir overbelastet. Dette medfører at bypassventilen i filteret åpnes og ufiltrert olje sirkuleres ut i motoren.
Feilfylling bil? Trykk her
Fylt feil på bilen?
Det kan skje den beste, og det løser vi på stedet der du befinner deg, for mer informasjon, trykk her.
Fylt feil på båten – vi er operative hele døgnet
Å fylle feil, enten det er en motorbåt, eller seilbåt, er like uheldig. Vi er døgnbemannet, og står klare til å hjelpe deg om du skulle komme i skade for å fylle feil drivstoff. les mer om forsikring her.
Spørsmål og svar
Bensin og diesel har forskjellige kvalifikasjoner som brennpunkt og smøre-egenskaper, er blandingen feil kan det skade motoren.
En moderne dieselmotor tåler ikke mer en 2% bensin. Dvs. at om du bare fyller 1 liter bensin på en 50L dieseltank så er det allerede i grenseland.
Fuel-service hjelper deg på stedet hele døgnet, priser varierer etter hvilken feilfylling du har kommet i skade for.
Fuel-service påtar seg ikke ansvar for evt senskader ved feilfylling